سوشال مدیا چیست :

سوشال مدیا چیست
سوشال مدیا چیست

سوشال مدیا به معنی شبکه های اجتماعی . سوشال مدیاها ابزاری هستند برای به دست آوردن ترافیک و توجه مخاطبان به برند و یا کسب و کار شما است .

یکی از راه های به دست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر برای کسب و کار یا برند خود استفاده از سوشال مدیاها است .

هدف سوشال مدیا ها ایجاد محتوای خاص و سالم است که به اشتراک گذاشته ی شود برای نمایش سایر افراد . محتوایی مفید است که یک موضوع جذاب و داغ باشد و بتواند به صورت ویروسی در کل شبکه های بین کاربران اشتراک پیدا کند.

سوشال مدیا راهی برای برقراری ارتباط به صورت آنلاین با کاربران است .

هم زمان با رشد دنیای تکنولوژی و اینترنت دنیای رسانه های اجتماعی هم پیشرفت می کند .

سوشال مدیاها راهی شدند برای تعامل و انتقال پیام ها ، عکس و فیلم ها ، انواع فایل های رسانه ایی .

 اگر شما به دنبال یک بازاریابی قوی در کسب و کار یا برند خود هستید

فقط به جذب مخاطب اکتفا نکنید بلکه باید به دنبال این باشید که کاربران شما به محصولات و یا خدماتی که ارائه می دهید وفادار باشند .

برای ماندگار بودن مخاطبانتان :

  1. مشتریان خود را از طریق کانال های اجتماعی و سوشال مدیاها بشناسید .
  2. روی مشتریان خود تمرکز کنید .
  3. تجربیات خودتان را با آن ها در میان بگذارید .
  4. با مشتریانتان صحبت کنید و ان ها را بشناسید .
  5. از علایق مشتریانتان مطلع شوید .

در کنار سوشال مدیاها یک وب سایت هم بسازید تا کسب و کار یا برند خود را رسمی تر نشان دهید و اعتماد مشتریانتان را جلب کنید .

سوشال مدیا ها و بازاریابی :

سوشال مدیا ها و بازاریابی
سوشال مدیا ها و بازاریابی

یکی از روش های تاثیر گذار برای بالا بردن رتبه سایت و برند سازی کسب و کار در موتورهای جستجو اشتراک گذاری صفحات و اخبار شما در شبکه های اجتماعی است .

پرکاربردترین شبکه های اجتماعی :

پرکاربردترین شبکه های اجتماعی
پرکاربردترین شبکه های اجتماعی
  1. فیس بوک (Facebook)
  2. گوگل پلاس (Google +)
  3. توییتر (Twitter)
  4. ویکی پدیا (Wikipedia)
  5. لینکدین (Linkedin Corporation)
  6. پینترست (Pinterest)
  7. تلگرام (Telegram)
  8. اینستاگرام (Instagram)

معیار موفق بودن تعامل کاربران با برند شما از طریق سوشال مدیا ها :

  • تعداد لایک پست ها
  • تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها
  • تعداد نمایش پست ها
  • تعداد کامنت پست ها
  • تعداد بازدید از پروفایل
  • یادآوری  برند .

تعداد لایک پست ها :

تعداد لایک پست ها
تعداد لایک پست ها

در شبکه های اجتماعی هر چقدر تعداد لایک پست های گذاشته شده از طرف شما بیشتر باشد امکان دیده شدن پست ها هم افزایش پیدا می کند .

زمانی که برای پست های خود هشتک (#) انتخاب می کنید اگر آن پست با همان هشتک (#) تعداد لایک زیادی داشته باشد آن پست شما به 9 پست برتر آن هشتک (#) رسیده است و امکان دیده شدن آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد .

تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها :

تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها
تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها

 هر چقدر تعداد به اشتراک گذاشتن پست شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد موجب افزایش بازدید شده و محتوای شما توسط کاربر بیشتر دیده می شود .

اشتراک گذاری پست ها نسبت به تعداد لایک ها ارزش بیشتری دارد . لایک کردن پست ها به صورت عادی جلوه داده شده است .

اما به اشتراک گذاشتن پست شما توسط شخص دیگری نشان دهنده ی توجه افراد به محتوای شما و توصیه آن به دیگران است .

تعداد نمایش پست :

برای آن که محتوای شما برای دیده شدن شانس بیشتری داشته باشد تعداد نمایش پست (impression) اهمیت به سزایی دارد .

تعداد نمایش پست شما نشان دهنده ی آن است که چه تعداد کاربر توسط لایک و کامنت هایی که گذاشته شده است محتوا شما را دیده اند .

تعداد کامنت پست :

تعداد کامنت پست
تعداد کامنت پست

هر چقدر لایک و کامنت ها بیشتر باشد نشان دهنده ی جذابیت محتوا  برای مخاطبان و همچنین کیفیت جملات شما در کپشن پست ها است .

تعداد بازدید از پروفایل :

شبکه های اجتماعی مانند لینکدین امکان مشاده تعداد بازدید از پروفایل را دارد .

به همین منظور اگر برند شما خیلی معروف نباشد اما بعضی از افراد علاقه مند هستند پروفایل برند شما را بازدید کنند .

مزایا استفاده  از سوشال مدیا :

مزایا استفاده  از سوشال مدیا
مزایا استفاده  از سوشال مدیا
  • افزایش شهرت در شبکه های اجتماعی
  • برند سازی در شبکه های اجتماعی
  • شبکه های اجتماعی و سود آفرینی
  • شبکه های اجتماعی و وفاداری به برند
  • شبکه های اجتماعی و کاهش هزینه
  • افزایش ترافیک سایت

فعالیت در سوشال مدیا ها :

هشتک
هشتگ

سوشال مدیا یا همان سوشال نتورک (شبکه اجتماعی) می توان از محبوب ترین آن ها به اینستاگرام (Instagram) یا تلگرام (Telegram) ، فیس بوک (Face Book) اشاره کرد .

کاربران این شبکه ها به صورت مجازی با هم در ارتباط هستند . در گذشته این شبکه ها به شبکه های دوست یابس مشهور بودند .

امروزه با توجه به نیازهای انسان این شبکه ها کارایی بسیار بیشتری دارند. تجارت الکترونیک یکی از با اهمیت ترین مباحث در دنیای شبکه های اجتماعی است .

امروزه موتورهای جستجو به شبکه های اجتماعی اهمیت به سزایی می دهند .

حتی اگر وب سایت ندارید یا کسب و کار شما به وب سایت نیاز ندارد حتما در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید .

Social Media Marketing :

Social Media Marketing
Social Media Marketing

بازاریابی دیجیتال از مهمترین نوع بازاریابی در دنیا شناخته شده است .

که شامل قسمت های متلفی است . بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و نمی توان دانش یک متخصص دیجیتال مارکتینگ را سطحی دید . این نوع بازاریابی شامل شاخه های مختلف از جمله سوشال مدیا است .

بازاریابی برای اینکه از طریق وب سایت بتوانند به فروش محصول برسند باید در شبکه های اجتماعی مخاطبان را تشویق کند به حضور آن ها در وب سایت خود .

موتورهای جستجو کاملا رفتارهای کسانی که از طریق شبکه های اجتماعی وارد وب سایت شما می شوند را بررسی می کنند .

همین عامل با ایجاد جذابیت در نوع تبلیغی که برای حضور در وبسایت گذاشته می شود بستگی دارد .

شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

این نوع شبکه ها در گذشته با کامپیوتر های شخصی (Personal Computer)  قادر به استفاده بود که مهمترین آن ها یاهو مسنجر و یاهو 360 بود. در ایران هم وب سایت کلوب Cloob.com  که همگی با کامپیوتر از آن استفاده می کردیم .

امروزه اغلب این شبکه ها با تلفن همراه قابل استفاده است .

شبکه های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارد که با موضوع های مختلف و کاربرد های متفاوت در آن فعالیت های بسیار زیادی انجام می شود .

فیس بوک (Face Book) :

فیس بوک (Face Book)
فیس بوک (Face Book)

فیس بوک (Face Book) یک وب سایت بسیار محبوب است که در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده بازدید کنندگان وفاداری دارند .

این بازدید کنندگان نسبت به هر سایت دیگر وقت بیشتری را در این سایت خواهند بود .

فیس بوک (Face Book) می تواند یک نمونه از سوشال مدیا های پربازدید باشد .

لینکدین  (Linkedin) :

لینکدین  (Linkedin)
لینکدین  (Linkedin)

لینکدین  (Linkedin) یک شبکه اجتماعی مختص کسب و کار می باشد که موضوع اصلی این شبکه پیدا کردن نیروی کاری ، پروژه ، استخدام و …. می باشد .

اگر نیروی متخصص در ایران که جویای کار در خارج از کشور می باشد از طریق این شبکه موفق به پبدا کردن کار و انجام پروژه به صورت دورکاری شده اند .

تلگرام (Telegram)  :

تلگرام (Telegram)
تلگرام (Telegram)  

تلگرام (Telegram)  یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب چند سال اخیر ایران است  که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر می باشد .

این نرم افزار به شدت قدرتمند و با کارایی بسیار بالا  در حال پیشرفت و توسعه می باشد .

در تلگرام (Telegram)   قابلیت رباط سازی ، بازی سازی برای برنامه نویسان می توان اشاره کرد .

اینستاگرام (Instagram)  :

اینستاگرام (Instagram)
اینستاگرام (Instagram)  

اینستاگرام (Instagram)  از زمانی که توسط مارک زاکربرگ (مالک فیس بوک ) خریداری شد بسیار توسعه داده شده است .

موضوع این شبکه به جز اطلاع رسانی می تواند بهترین فروشگاه مجازی در لیست شبکه های اجتماعی باشد .

امکانات زیادی برای فروشگاه اینترنتی شما را جدیدا در خود اضافه کرده است .

اینستاگرام (Instagram)  شبکه بسیار مناسبی برای هر کسب و کار می باشد .

مزیت های اینستاگرام (Instagram)  :

  1. امکانات جستجو در گوگل
  2. پربازدید بودن
  3. فیلتر نبودن
  4. دسترسی آسان و راحت

توییتر (Twitter) :

توییتر (Twitter)
توییتر (Twitter)

توییتر (Twitter) یک شبکه محبوب برای دنبال کردن و نوشتن پست های کوتاه است . این شبکه اصطلاح توییت کردن را در خود فرهنگ سازی کرده است .

هر کسی که نوشته جدیدی را در پروفایل خود اضافه می کند به اصطلاح می گویند توییت کرده است .

معمولا رهبران سیاسی در دنیا از توییتر (Twitter) برای مخاطبان ود استفاده می کنند .

سوشال مدیا مارکتینگ  (SMM) :

سوشال مدیا مارکتینگ  (SMM)
سوشال مدیا مارکتینگ  (SMM)

Social Media Marketing یا بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از مدل های مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین است .

که از امکانات شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی وب سایت ها استفاده  می کند تا ترافیک ورودی به وب سایت را افزایش دهد

همچنین تبلیغات مجازی یا ارگانیک به شما کمک می کند تا به آنالیز عکس العمل کاربران خود آن ها را بهتر شناسایی کند .

SMM بر اساس مدل جستجوی ارکانیک و کسب وکار هرچقدر فعالیت وب سایت و شبکه های اجتماعی متصل به آن ها بیشتر باشد رتبه وب سایت در موتور های جستجو بالاتر خواهد رفت

مهمترین کارهایی که سوشال مدیا مارکتینگ می تواند انجام دهد آن است که ارتباط با کاربران را بهبود بخشیده و بازدید مشتریان را افزایش دهد

.  SMM با ایجاد محتوای مفید که مخاطبان آن را با دوستان و آشنایان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند باعث می شود جامعه مخاطبین افزایش یابد و تعداد افرادی که با کسب و کار شما در ارتباط هستند به صورت چشمگیری رشد می کنند .

این نوع SMM که مدیریت ارتباط با مشتری به نام (CRM) نامیده می شود .

اگر کاربران با محتوای ارائه شده از سوی شما ارتباط خوبی برقرار کنند می توانند به افزایش اعتبار و بازگشت سرمایه منجر شوند .

استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ :

Social Media optimization استوار است یعنی در جهت بهبود تصویر کمپانی شما بسیار موثر و مفید است .

باعث بهینه سازی در موتورهای جستجو می شود و بازدید کنندگان منحصر به فرد را به وب سایت ارجتع می دهد .

موتورهای جستجو برای شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارند زیرا بسیاری از افراد از رسانه های اجتماعی خود برای جستجو استفاده می کنند و با به اشتراک گذاشتن لینک محتوا شما منجر به ایجاد یک شبکه قوی از لینک ها می شود .

بهینه سازی سوشال مدیا ها :

  1. ارتقا SMM های فعال
  2. ارتقا SMM های منفعل

ارتقا SMM های فعال :

سوشال مدیا مارکتینگ فعال به معنی اضافه کردن لینک است که در شبکه های اجتماعی ، کاربران را به محتوا موجود در وب سایت شما هدایت می کند با اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری .

ارتقا SMM های منفعل :

در مقابل سوشال مدیا مارکتینگ فعال ، مارکتینگ منفعل است که در آن شما با انتشار عکس ، فیلم و … در شبکه های اجتماعی و بلاگ ها باید منتظر بمانید تا کاربران ار صفحه شما بازدید کنند .

یکی از فواید این مدل از بازاریابی رسانه های اجتماعی بی درنگ بودن آن ها است که سرعت کل روند بهینه سازی رسانه های اجتماعی را افزایش می دهد .

هر کدام از این شبکه های اجتماعی دارای شرایط استفاده منحصر به فرد است  که برای افراد و اشخاص حقوقی به عنوان مثال : شرکت ها ، متفاوت است .

آن چیزی که شرکت ها دریافت انتخاب یک برنامه تبلیغاتی برای دریافت مخاطب بیشتر است . تا باعث افزایش ترافیک ورودی به وب سایت شود .

تولید محتوا در سوشال مدیا :

تولید محتوا در سوشال مدیا
تولید محتوا در سوشال مدیا

تولید محتوا در سوشال مدیا نقش بسیار کلیدی دراد که می تواند پروسه برندینگ شما را جلوتر بیندازد . اگر در شبکه اجتماعی خود از محتواهای کم ارزش و بی کیفیت استفاده کنید .

به صورت تدریجی کاربران خود را از دست می دهید .

اگر محتوای شما به صورت اصولی و زیر نظر متخصص دیجیتال مارکتینگ و گرافیست باشد می تواند باعث جلو بردن برندینگ و افزایش کاربران بیشتر شود .

رقیب های کسب و کار شما به شدت در حال تلاش برای تولید محتوا ارزش مند و اصولی هستند تا مخاطبان بیشتری جذب کنند با یک تولید محتوای ارزشمند و اصولی می توانید معرفی بهتری از محصولات و خدمات خود به کاربران داشته باشید .

استفاده از رسانه های اجتماعی در کسب و کار :

رسانه های اجتماعی امروزه نقش بسیار مهم و کاربردی در رونق کسب و کار دارند . رسانه های اجتماعی یکی از راه های بازاریابی برای بازاریابان است .

از طریق سوشال مدیاها می توانید روابط مقیاس پذیری را با کاربران برقرار کنید .

گفتگو کردن با مشتریان و کاربران می تواند اطلاعات بسیار خوبی را در رابطه با بازاریابی در اختیار بازاریابان قرار دهد . شرکت ها یا به دنبال نیروهای متخصص برای مدیریت سوشال مدیا ها هستند و یا به دنبال آموزش دیدن در زمینه سوشال مدیا هستند .

هدف سوشال مدیا :

هدف سوشال مدیا
هدف سوشال مدیا

یکی از ابزار های قوی در سوشال مدیا اینستاگرام (Instagram)   است که تعداد کاربران بسیار زیادی را به ود اختصاص داده است .

عده ی بسیار زیادی از شرکت ها و برند ها با فعالیت درست و رسمی که در این شبکه اجتماعی دارند توانسته اند فروش ود را به صورت چشم گیری افزایش دهند .

اینستاگرام (Instagram)   هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی از الگوریتم های خاصی پیروی می کند و یکسری اصول و قواعد دارد .

با پیروی و حرکت در چارچوب اینستاگرام (Instagram)   می توانید در این سوشال مدیا موفق شوید و به هدفتان برسید .

فضاهای مجازی فرصت های زیادی برای برقرار کردن ی ارتباط مناسب بین شما و کاربران تبدیل شدن شرکت شما به یک برند وجود دارد .

الگوریتم های اینستاگرام (Instagram)  :

الگوریتم های اینستاگرام (Instagram)   هم مانند الگوریتم های Google  دارای اصول و قواعد خاصی هستند اما در ابعاد کوچکتر Google  مانند :

  • اگر کاربران اینستاگرام (Instagram)  تخلف کنند آن را بلاک یا اسپم می کند .
  • اگر کاربران اینستاگرام (Instagram)   تخلف کنند آن ها را در رده های پایین تر قرار می دهد .
  • اگر کاربران اینستاگرام (Instagram)   تخلف کنند پستی که توسط شما گذاشته شده است را به دیگر کاربران نمایش نمیدهد .

داشتن تنها سوشال مدیا در کسب و کار :

داشتن سوشال مدیا به تنهایی برای موفقیت کسب و کار و یا برند شما کافی نخواهد بود داشتن یک وب سایت رسمی برای شبکه های اجتماعی موفق بسیار ضروری است .

داشتن روایط در شبکه های اجتماعی دیوارهای بین کاربران را برخواهد داشت و باعث می شود تا ارتباط بیشتر شود و شما با این روش می توانید برند و یا کسب و کار موفق تری داشته باشید .

اطلاعات کسب و کار و یا برند ود را می توانید در کانال های اجتماعی قرار بدهید و آن ها را به اشتراک بگذارید و اطلاعات خود را به سرعت پخش کنید این کار باعث افزایش ارتباط شما با کاربران می شود .

این کار باعث گرفتن تعداد زیادی نظر و بازخورد از طرف کاربران و مشتریان شما می شود که این بازخورد بسیار ارزشمند است .

روش های سوشال مدیا برای کسب و کار :

روش های سوشال مدیا برای کسب و کار
روش های سوشال مدیا برای کسب و کار
  1. از Micro Content  استفاده کنید .
  2. هر مطلبی را دو بار به اشتراک بگذارید . شاید هنوز افرادی هستند که از مطلب شما بازدید نکرده اند .
  3. از ویدئو های خود حتما فایل GIF بسازید .
  4. همیشه قبل از کامنت گذاشتن Reply را لایک کنید .
  5. مراقب پلتفرم های جدید باشید و به محض آمدن آن ها را امتحان کنید .
  6. نام کاربری خود را با کلمات کلیدی بسازید .
  7. از متن های زیر لینک ها غافل نشوسد و از آن ها برای ترغیب کاربر به کلیک کردن استفاده کنید .
  8. در روز 3 الی 4 بار مطلب انتشار دهید .
  9. تعداد هشتک (#) ها را به حداکثر برسانید و آن ها را در کامنت اول بعد از مطلب ارسال کنید .
  10. از ویدئو بیشتر استفاده کنید .
  11. در ویدئو های خود از متن استفاده کنید و حتما از زیر نویس برای ویدئو ها استفاده کنید .
  12. همان طور که می دانید این پلتفرم می تواند ویدئو ها و موزیک های شما را به صورت اتماتیک غیر فعال کند پس ممکن است شنیده نشود اما زیر نویس کار را برای شما راحت می کند و توجه کاربران را جلب ی کند .

ابزارهایی بریا زیرنویس کردن ویدئو :

  1. نرم افزار Hand Brake
  2. نرم افزار Brosoft Video Converter
  3. نرم افزار Video Pad Video Editor
  4. نرم افزار  Movavi Video Editor
  5. نرم افزار  Dotsub

مهم ترین روش های سوشال مدیا برای کسب و کار :

  1. از ویژگی تصویر چند عکس در یک پست اینستاگرام (Instagram)   استفاده کنید .
  2. از قابلیت استوری اینستاگرام (Instagram)  استفاده بیشتری بکنید .
  3. از محتوایی که قبلا گذاشته اید استوری تهیه کنید .
  4. از خصوصیات Mention در استوری ها استفاده کنید .
  5. از نام کاربری خود در Mention  ها استفاده کنید که کاربران بتوانند روی آن ها کلیک کنند و پروفایل شما را ببینند و روی لینکی که روی قسمت Bio  شما است کلیک کنند .
  6. از اینفلوئنسرها برای تبلیغ کسب و کار و یا برند خود استفاده کنید .
  7. از تصاویر ، ویدئو و Gif در زمان لینک کردن استفاده کنید .
  8. در Reply کردن از ویدئو استفاده کنید .
  9. از هشتک (#) به خصوص استفاده کنید .
  10. فایل های گیف مرتبط با برند خود بسازید و همه جا از آن ها استفاده کنید .
  11. از قابلیت سرچ توییتر برای درد و دل های مردم استفاده کنید .
  12. روزانه فعالیت کنید از هشتک (#) هایی مانند : روز های هفته ،انگیزشی و ….. استفاده کنید .
  13. از توییتر به عنوان پروموتر محتوای خود استفاده کنید .
  14. چندین بار در روز در توییتر پست ارسال کنید .
  15. اگر می خواهید ویدئو های خود را در نوییتر داشته باشید باید آن ها را CUT کنید .
  16. اگر می خواهید پیغام های DM در توییتر ارسال کنید یعنی همان Direct Msg به مخاطبین  خود بگویید که این پیام ها خودکار ارسال می شود و از طرف من نیست و همین باعث می شود که برای آن ها قابل قبول باشد .

مهمترین روش هایی که می توانید کسب و کار خود را رونق ببخشید :

  1. کارهای گروهی و درون گروهی انجام دهید .
  2. سه مرتبه در روز پست ارسال کنید به صورت :
  3. Wake  زمان صبح
  4. Lunch  زمان ناهار
  5. Bed  زمان خواب
  6. به سرعت کاربران را درگیر کنید و الگوریتم فیس بوک چیزی شبیه این کار را انجام می دهد .
  7. تبلیغات در کشورهای مختلف را انجام دهید .
  8. برای Description های خود از متن کوتاه استفاده کنید .
  9. فیس بوک بیشترین کاربر را در جهان دارد و در جایگاه سوم است .
  10. اگر افر خاصی دارید اعلام کنید .
  11. از ایمیل های خود و مخاطبین خود در فیس بوک لیستی بسازید و با آن ها در ارتباط باشید .
  12. سرویس فیس بوک پیکسل را راه اندازی کنید .
  13. لوگو خود را از روی تصاویر بردارید .
  14. کامنت های کاربران را در کامنت های آن ها لایک کنید .
  15. تبلیغات و رویداد های خود را که ساخته اید به صورت Live Stream  اجرا کنید .
  16. از کاربران بخواهید پست شما را به اشتراک بگذارند .
  17. مسابقه بگذارید .

Tagged with: , ,