دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ digital marketing
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ digital marketing به مجموعه فعالیت هایی که در رابطه با تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهایی دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ خدمات، محصولات، برندها و بررسی رفتارمشتری در بستر اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ نام دارد . بر خلاف بازار یابی سنتی، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بالایی دارند و جذب مشتری در الویت قرار دارد .

(Digital Marketing)

شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند: ایمیل، وب سایت، موبایل، شبکه های اجتماعی سعی می کنند رفتار مشتریان را تحلیل کنند تا تبلیغات  خود را در زمان مناسب برای کاربران منتشر کنند؛ تا بتوانند باز خورد خوبی را دریافت کنند.

همان طور که می دانید امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و همه ی شرکت ها این موضوع را دریافتند باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای مجازی برای جذب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند برای این کار مجبورند از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند .     

تکنیک های بازار یابی  دیجیتال  و ابزار های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ digital marketing

بازار یابی دیجیتال دیجیتال مارکتینگ digital  marketing
بازار یابی دیجیتال

1: موتور های جست و جو (Engine Marketing Search)

بازار یابی توسط موتور های جست و جو یا Sem) ) مخفف شده Engine Marketing Search است. و به بازار یابی کسب و کار مدیران وب سایت ها در موتورهای جست و جویی مثل گوگل میپردازد و به افزایش فروش کمک می کند .

بازار یابی موتور های جست و جو یا Sem)) به دو بخش تقسیم می شود. 1: بهینه سازی  موتور های جست و جو یا سئو Seo)) 2: تبلیغات کلیکی در موتور های جست وجو یا Ppc که مخفف Pay perclick است در بازار یابی از طریق موتور های جست و جو با استفاده از تکنیک های طراحی سایت و سئو تلاش می کند تا جایگاه سایت در نتایج جست و جو و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، کاربران خیلی سریع و راحت به سایت دسترسی داشته باشند.

موتورهای جست و جو

یکی از راه های ارتقاء جایگاه سایت توسط موتور های جست و جو ترافیک ارگانیک و خریداری شده است؛ ترافیک خریداری شده یا Paid Traffic در مقابل ترافیک ارگانیک قرار می گیرد.

زمانی که صفحه ی شما به دلیل ارزشمند بودن محتوا توجه کاربران زیادی را جلب می کند و بازدید صفحه ی شما را افزایش می دهد حجم ترافیک به صورت ارگانیک افزایش یافته و نیازی نیست برای ارتقای آن هزینه کنید؛ در مقابل زمانی که برای افزایش ترافیک سایت هزینه پرداخت می کنید تا سایت شما هر چه سریع تر و بیشتر دیده شود ترافیک خریداری شده نامیده می شود. یکی از کم هزینه ترین بازاریابی ها بازار یابی موتورهای جست و جو است و رضایت کاربران را  نیز در بردارد .

2: سئو (بهینه سازی سایت)

سئو دیجیتال مارکتینگ digital marketing
سئو

Seo)) قسمتی از عملیات بازار یابی توسط موتور های جست و جو Sem)) است که تلاش می کند به روش های ساالم به افزایش ساده تر و راحت تر خواندن محتوای سایت توسط موتور های جست و جو کمک کند .

Seo))  یکی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ است که به اصلاح کد ها  وساختار سایت می پردازد و چگالی کلمات، نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر و رعایت استاندارد های کد نویس و طراحی سایت را مورد سنجش و بررسی قرار می دهد .

3: محتوا (بازاریابی محتوا)

بازار یابی محتوا دیجیتال مارکتینگ digital marketing
بازار یابی محتوا

بازار یابی محتوا یکی از تکنیک های بازار یابی دیجیتال است که با توجه به فضایی که محتوا در آن جا منتشر می شود تلاش می کند  تا کاربران، هدف را به خریدار کالا و خدمات شما تبدیل کند بازار یابی محتوا ارتباط کاربر و صاحبان کسب و کار را تسهیل کرده و یک ابزار عالی برای همه ی کسانی است که می خواهند کالا و یا خدماتی را به فروش برسانند.

بازار یابی محتوا معمولا برای کسب و کار هایی که در فضای اینترنت فعالیت می کنند بیش از سایر کسب و کار ها مفید است همان طور که رقابت در زمینه ی تولید محتوا زیاد شده نیاز به هدفمند کردن محتوای صحیح و کاربردی نیز افزایش یافته است به همین ترتیب بازار یابی صورت گرفت و به تدریج ارتقا پیدا کرد. بازار یابی محتوا تدوین استراتژی های لازم برای تولید محتوا را بر عهده دارد و ضمن شناخت کاربر تلاش می کند به تدوین راه کارهای صحیح تولید محتوا برای موفقیت فروش یک کسب و کار بپردازد .

4: بازار یابی درون گرا یا جاذبه ای (Lnbound Marketing)

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار شما تبدیل می کند واز طریق ایجاد ارتباطات مفید و با کمک محتوای کاربردی و ارزشمند در راستای جذب مشتری های بیشتر صورت می گیرد در نتیجه سرمایه گذاری در این زمینه ارزش دارد این ابزار مخصوص کسب و کار های آنلاین طراحی شده و سعی می کند از طریق تهیه و ارائه محتوا به اعتماد سازی و جلب نظر مشتریان کمک کند در مقابل بازاریابی درون گرا بازار یابی برون گرا قرار دارد که به روش های مستقیم بازار یابی آنلاین مثل سایت ها، خرید بنر، لیست های ایمیلی تمرکز دارد؛ بازاریابی درونگرا دقیقا ماهیت تبلیغاتی دارد اما در نگاه اول چندان قابل تشخیص نیست و به جذب مخاطب و وفادار سازی مشتری کمک می کند .

5: تبلیغات بر اساس تعداد کلیک (PPC)

کلیک دیجیتال مارکتینگ digital marketing
کلیک

PPC مخفف کلمه Pay Per Click است که تبلیغات براساس تعداد کلیک است که به ازای هر کلیک کاربر، هزینه دریافت می کند در این روش تبلیغات در ابتدا بودجه را از کاربر دریافت می کند و به او اعتبار می دهد و سپس بر مبنای هر کلیک از اعتبار شما کم می شود تا اعتبار به پایان برسد؛ معمولا تبلیغات بر اساس کلیک  در موتور های جست و جو انجام می شود و ppc به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ یک راه حل اقتصادی برای جلب نظر کاربران و افزایش تعداد بازدید کنندگان است.

روش کار PPC

روش کار ppc این گونه است که متقاضیان تبلیغات بر اساس کلیک بر روی کلمات کلیدی انتخابی خود قیمت گذاری می کنند و گوگل هم مثل یک مزایده، پیشنهادات را بررسی می کند و به افراد برنده اعتبار می دهد و تا پایان اعتبار صفحه ی انتخابی شما را در نتایج جست و جو نمایش می دهد .کاربر هنگام مشاهده  نتایج جست و جو می تواند با مشاهده علامت  های مشخص محتوای تبلیغاتی را از سایر محتواها تشخیص دهد.

6: ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ digital marketing
ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یکی از متعدد ترین نوع بازار یابی است با برنامه ریزی مناسب صفحه ی فرود سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید. وقتی مشتری وارد سایت می شود و ایمیل خود را در اختیار سایت قرار می دهد می توانید از این فرصت استفاده کنید و مشتری که سایت را ترک کرده از طریق ایمیل به سایت بر گردانید و معرفی برند و یا تازه ترین محصولات و یا خدمات را اطلاع رسانی کنید؛ و بعد نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان در یافت کنید و مطابق بازخورد مشتریان، محصولات آینده را طراحی کنید .

(Email Marketing)

نکته مهمی که باید در بازار یابی ایمیلی رعایت شود نباید مزاحم حریم شخصی افراد شوید و به بهانه های مختلف به مشتریان ایمیل ارسال کنید با این کار ارزش برند خود و سایت خود را زیر سوال برده اید  و مشتری را از دست خواهید داد. ایمیل ها را در بازه زمانی مشخص و به شکل هدفمند فقط برای کاربرهایی که علاقمندی خودشان را برای دریافت ایمیل نشان داده اند و موافقت کرده اند ارسال کنید و همچنین گزینه انصراف از خبرنامه را در انتهای آن قرار دهید.

(Email Marketing)

البته برای ارسال باید اصول خاصی همواره رعایت شود زیرا هر روز ایمیل های مختلفی برای افراد ارسال می شود و اکثریت حتی بدون اینکه ایمیل ها را باز کنند آن را حذف می کنند برای نوشتن ایمیل جذابیت لازم را به کار ببرید. استفاده از ابزار ایمیل جهت اطلاع رسانی و بر قراری ارتباط با مخاطبین اهمیت به سزایی دارد برای ایجاد یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ یا بازار یابی ایمیلی، تکنیک های مختلفی در این زمینه مانند ایجاد صفحه فرود می تواند در طراحی و پیاده سازی این کمپین کمک شایانی در این زمینه کند .

7: بازار یابی ویروسی (Viral Marketing)

بازار یابی ویروسی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
بازار یابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که با هدف افزایش سطح آگاهی کاربران از برند در سایت صورت می گیرد؛ در این روش بازاریابان در یک بازه زمانی مشخص یک پیام مناسب و جذاب را در فضای مجازی پخش می کنند با رواج شبکه های اجتماعی و استفاده کاربران از آن ها و افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی، تبلیغات به صورت دهان به دهان پخش می شود و توسط کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

رسانه های اجتماعی

 رسانه های اجتماعی جزیی ازکاربردی ترین  روش های بازاریابی دیجیتال  محسوب می شود استفاده از بازاریابی ویروسی روز به روز در شبکه ها و رسانه های اجتماعی در حال افزایش است؛ مهم ترین خصوصیت رسانه های اجتماعی رایگان بودن استفاده از آن ها است .

همچنین محبوبیت آن در میان میلیون ها کاربر در سراسر جهان است و از همین فرصت می توان استفاده کرد با ایجاد یک محتوای جذاب و کاربر پسند در بازه زمانی بسیار کوتاه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و کاربران را با محصولات و یا خدمات و برند سایت خود آشنا کرد در کمپین بازاریابی ویروسی باید تمام سعی خود را کرد تا پیام در زمان کوتاه به دست بیشترین کاربران مورد هدف برسد. در این روش از تبلیغات تسهیلاتی به شکل رایگان به کاربران ارائه می شود و از آن  ها درخواست می شود که پیام این خدمات رایگان را به دوستان و نزدیکان خود منتقل کنند.

رمز موفقیت کمپین دیجیتال مارکتینگ شما انتقال پیام از کاربران به یکدیگر است.

8: تبلیغات پیامکی (Sms Advertising)

تبلیغات پیامکی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
تبلیغات پیامکی

 افزایش حجم کاربران تلفن همراه موجب شده که استفاده از بازاریابی پیامکی برای کاربران بیشتر مورد استفاده قرار گیرد ودر همین راستا حجم تبلیغات پیامکی هم افزایش یافته باید این نکته مهم را در نظر گرفت که در تبلیغات پیامکی به مخاطب احترام گذاشته شود و زمان ارسال و روش تعامل با مخاطب نیز لحاظ شود ارسال پیام های بی موقع و پی در پی و غیر مرتبط اعتماد مشتری را از بین می برد و تبلیغ اثر در این روش اثر خود را به مرور از دست می دهد.

9: اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلو ئنسر مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ digital marketing
اینفلو ئنسر مارکتینگ

بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار یا همان صفحات اینفلوئنسر ها مدتی است که به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است در این روش صاحبان کسب و کار های اینترنتی کارها، محصولات و خدمات خود را از زبان افراد تاثیر گذارعنوان ومعرفی می کنند؛

اینفلوئنسرها به دلایل مختلفی در بین مردم معروف ومشهور هستند مانند ورزشکاران، بازیگران و سیاست مداران مشهور از افراد تاثیر گذار هستند با گسترش شبکه های اجتماعی برخی از افراد با تولید محتوای کاربردی و ارزشمند به تدریج توانسته اند هوادارانی را در شبکه های اجتماعی پیدا کنند.

افرادی که حسن شهرت دارند و طرفداران زیادی را در شبکه های اجتماعی جذب کرده اند از گروه های اینفلوئنسرها هستند کسب و کار ها  معمولا با پرداخت هزینه  و یا ارائه رایگان محصولات و خدمات خود به این افراد مشهور و معروف از آن ها درخواست می کنند تا در کانال های مختلف ارتباطی به خصوص در صفحات خود در شبکه های اجتماعی در مورد مزایای محصولات آن ها مطلب منتشر کنند .

10: استراتژی محتوا(Content Sterategy)

استراتژی محتوا دیجیتال مارکتینگ digital marketing
استراتژی محتوا

استراتژی محتوا با مشخص کردن هدف در رابطه با چگونگی و زمان انتشار محتوا اطلاعات می دهد؛ استراتژی محتوا به  بازاریابی محتوا سمت و سو می دهد و باید ها و نباید های عملکرد آن را تعیین می کند ولی بازار یابی محتوا بر تکنیک و شیوه ی استراتژی محتوا تمرکز دارد در استراتژی تولید محتوا باید این نکته را در نظر گرفت که خواسته و شیوه عملکرد مخاطب چگونه است زیرا در تعیین استراتژی محتوا تاثیر بسیار زیادی دارد .

11: بازار یابی از طریق فروش (Affilate Marketing )

همکاری در فروش دیجیتال مارکتینگ digital marketing
همکاری در فروش

بازاریابی از طریق فروش از همکاری کسب و کارهای کوچک با یکدیگر به وجود می آید هر کسب و کاری که برند و یا محصول و خدمات شما را به دیگران معرفی کند و به فروش منتهی شود و میزان فروش شما را افزایش دهد همکاری از طریق فروش است .

12: تبلیغات بنری

تبلیغات بنری دیجیتال مارکتینگ digital marketing
تبلیغات بنری

اکثر سایت ها یک قسمتی از فضای سایت خود را تبلیغات بنری انجام می دهند؛ کاربر با کلیک این قسمت از Call To Action وارد فضای سایت تبلیغ کننده می شود و شما می توانید در این قسمت بازخورد مشتری خود را آنالیز کنید و اطلاعات زیادی را در زمینه تبلیغ به دست آورید مهم است که از چه  رسانه ای برای انتشار تبلیغات بنری استفاده می کنید انتخاب  به جا و دقیق نوع رسانه  تاثیر مستقیمی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

13: بازار یابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی در شبکه های اجتماعی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازار یابی در شبکه های اجتماعی باید مستمر و مداوم پیگیری شود از مهم ترین کارایی این نوع بازار یابی شنیدن صدای مشتری است پیشنهادات و نظرات مشتریان خود را بشنوید و به آن ها پاسخ درست دهید از این طریق می توانید به ارتقای برند و یا خدمات خود کمک کنید.

14: بازار یابی با تلفن همراه (Mobile Marketing)

امروزه حجم  بالای مصرف کنندگان اینترنت توسط کاربران تلفن همراه طراحان سایت را به فکر وا داشت که سایت را طوری طراحی کنند که مناسب موبایل و انواع تبلت باشد و از این رو بازاریابی موبایلی رونق فراونی یافت بسیاری از کاربران در شبکه های موبایلی با محصول و برند و خدمات شما آشنا می شوند و سپس برای خرید به وب سایت شرکت مراجعه می کنند؛

اگر سایت برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی شده باشد فروش از این طریق هم افزایش پیدا می کند .  

15:  بازار یابی چریکی

بازاریابی چریکی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی به روشی گفته می شود که به شکل هوشمندانه و خلاقانه و جذاب توجه مشتری را جلب کند تا مشتریان در مورد برند شما صحبت کنند.

دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی چه فرقی دارد ؟

بازاریابی اینترنتی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
بازاریابی اینترنتی

بازار یابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه ها ی دیجیتال است که از ابزارها و روش های بازار یابی و از کانال های موجود در رسانه های دیجیتالی برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی شود با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توان بازار یابی را به شیوه جدید انجام داد.

بسیاری از افراد این تصور را دارند که بازار یابی اینترنتی همان دیجیتال مارکتینگ است در حالی که این طور نیست و این دو متفاوت اند به طور مثال کانال های رسانه ایی در دیجیتال مارکتینگ شامل وب سایت پرداخت ppc یا پرداخت به ازای هر کلیک، پادکست های صوتی، بازار یابی پیامکی، سئو و برنامه های تلفن همراه است که نیاز نیست همیشه به اینترنت متصل باشد .

بعضی از این اپلیکیشن های تلفن همراه  بدون اینترنت هم به کار خود ادامه می دهد ولی بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه بازار یابی دیجیتال مارکتینگ است که اتصال دائمی به اینترنت همیشگی و الزامی است.

ابزار های رایگان دیجیتال مارکتینگ :

1: گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس دیجیتال مارکتینگ digital marketing
گوگل آنالیتیکس

یکی از سرویس های رایگان گوگل، گوگل آنالیتیکس است که آمار کلی در رابطه با بازدید کنندگان  یک وب سایت را نشان می دهد. این ابزار به بررسی و تحلیل ورودی های سایت، صفحات ورودی دهنده و به رفتار کاربران وارد شده می پردازد؛ سرویس گوگل آنالیتیکس حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد. (لینک)

2: گوگل وب مستر تولز  

گوگل وب مستر تولز دیجیتال مارکتینگ digital marketing
گوگل وب مستر تولز

گوگل وب مستر تولز یکی از ابزار های رایگان و کاربردی مهم ارائه شده توسط گوگل است که استفاده از این ابزار برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی ضروری است مدیریت و آنالیز سئو( بهینه سازی سایت ) سایت بدون این ابزار امکان پذیر نیست با استفاده از این ابزار می توانید ؛

عملکرد و کارایی وب سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید؛ محتواهایی را که می خواهید موتور های جست و جو آن ها را خزش و ایندکس کنند در آن ثبت کنید، عبارات جست و جویی که کاربران زیادی را به سمت سایت شما هدایت کرده اند را بیابید، آمار ها و اطلاعات بسیاری را که برای صاحبان وب سایت ها ضروری است را در اختیار داشته باشید .

کسب و کار هایی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند کدامند؟

کسب و کار های دیجیتالی دیجیتال مارکتینگ digital marketing
کسب و کار های دیجیتالی

فروشگاه های اینترنتی:

این نوع فروشگاه های اینترنتی محصولات خود را اینترنتی به فروش می رسانند نمونه بارز آن دیجی کالا است هر محصولی که قابلیت فروش در اینترنت را داشته باشد در این طبقه قرار می گیرد .

پابلیشر ها :

یکی از نرم افزار های office است. کسانی که از طریق عرضه محتوای رایگان برای کاربر، تبلیغ دریافت می کنند مانند:  سایت های خبری و آموزشی سایت “ورزش 3” جهت اخبار ورزشی و سایت “چطور” مقالات آموزشی را به رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد و این سایت ها از انتشار تبلیغات کسب درآمد می کنند .

پلتفرم های دو سویه :

کسب و کار هایی که از ایجاد ارتباط، بین دو دسته سرویس دهنده و سرویس گیرنده محصول یا خدمات هستند مانند کسب و کار های دیوار، اسنپ و…

کسب و کار های SAAS :

SAAS  یک مفهوم تکنولوژیک که بر اساس فضای ابری کار می کند صاحبان کسب و کار این دسته یکباره محصول را به فروش نمی رسانند حق استفاده از آن را  به نوعی اجاره می دهند، ربات ایران سوشیال و سرویس های CRM که به ازای پرداخت شارژ ماهانه، قابل استفاده هستند.

تولید کنندگان سرنخ : بعضی از کسب  و کار ها مستقیما محصول و یا خدمات خود را در فضای دیجیتال عرضه نمی کنند بلکه در دنیای آفلاین ارائه می دهند.

تخصص های مورد نیاز در دیجیتال مارکتینگ

متخصص سئو، تولید کنند محتوا، طراح گرافیک، تحلیل گر وب، آنالیزگر، متخصص ایمیل مارکتینگ، متخصص سوشال مدیا

سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا دیجیتال مارکتینگ digital marketing
سوشال مدیا

سوشال مدیا مارکتینگ بخشی از دیجیتال مارکتینگ است که شامل ایجاد محتوا و اشتراک گذاری محتوا بر روی شبکه های اجتماعی برای دریافت توجه و بازخورد و افزایش ارتباط با کاربران برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.

همان طور که می دانید امروزه شاهد تبلیغات فراوان در شبکه های اجتماعی هستیم و اکثر مردم کشور ما زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی مختلفی مانند: اینستاگرام و تلگرام سپری می کنند.

آمار ها نشان می دهد مردم کشورمان ایران نسبت به کشور های دیگر بیشترین وقت را می گذرانند همین موضوع سبب شده تا فضای مجازی بهترین بستر برای انجام فعالیت های تبلیغاتی باشد تبلیغات در سوشال مدیا بسیار قدرتمند عمل می کند.

برای پیاده سازی اهداف تبلیغاتی قابل اجرا است یک بازار یاب خوب بر روی شبکه های اجتماعی می تواند نتیجه ی کسب و کار شما را فوق العاده  رقم بزند .

Tagged with: