گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس Google Analytics موفقیت در دنیای کسب و کارهای اینترنتی  مخصوصا در رابطه با وب سایت ها نیاز به تحلیل و بررسی های دائمی دارد و در زمینه ی سایت ها، ابزارهای گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به بررسی و تحلیل سایت خود و سایت های رقیب پرداخت و از معروف ترین این ابزار ها که در زمینه بررسی و تحلیل معیار های سئو مورد استفاده قرار می گیرند می توان Ahrefs ، Moz ، وورنک و سرویس های گوگل آنالیتیکس را نام برد که در اینجا قصد داریم گوگل آنالیتیکس را و شیوه کار با آن را مورد بررسی قرار دهیم .

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان آمارگیر و تجزیه و تحلیل سایت است ؛  و از نام های دیگر آن گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز را می توان نام برد ؛ این دستاورد برای بازاریان و وب مستر ها برای واکاوی وب بکار می رود .

امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنا دار و ترافیک وب سایت ها است که توسط کاربران به صورت گسترده استفاده  می شود .

سرویس گوگل آنالیتیکس را گوگل از سال 2005 آن را در اختیار کاربران قرار داد و مدیران وب سایت ها می توانند درباره ترافیک و ورودی سایت اطلاعات دقیقی به دست آورند و داده های وب سایت خود را تحلیل کنند .

ویژگی Google Analytics چیست؟

ویژگی مهم گوگل آنالیتیکس هدف گذاری برای سایت است؛ می توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی را تعیین کنید و روند طی نمودن کاربر را برای رسیدن به هدف دنبال کنید تا متوجه شوید چرا بسیاری از اهداف ما از سایت منجر به موفقیت نمی شود.

تعیین هدف گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
تعیین هدف گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چگونه به بازار یابی کمک می کند ؟

Google Analytics 360 + Salesforce ابزاری که برای اولین بار اطلاعاتی از قبیل بازاریابی، فروش و تبلیغات را با هم ترکیب کرده است. مدیران وب سایت های فروشگاهی و غیره می توانند با این ابزارنگاه کاملی از رفتار مشتریانی که پس از مشاهده تبلیغات، اقدام به خرید کرده اند را به دست آورند و کانال های بازار یابی خود را بر اساس این اطلاعات اصلاح کنند .

گوگل آنالیتیکس و بازاریابی  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس و بازاریابی

مدیران وب سایت ها و وبلاگ ها به چه دلیل به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند ؟

نمودار گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
نمودار گوگل آنالیتیکس

یکی از معایب اصلی سایت های اینترنتی عدم شناخت رفتار کاربران و عدم اطلاع از علاقمندی کاربران است . تا بتوان بهتر نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد و بر روی آن ها  تمرکز کرد. گوگل آنالیتیکس در این زمینه کمک ساز خواهد بود . که در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد.

  • سرویس های گوگل آنالیتیکس کمک می کنند تا بتوانید میزان بازدید از وب سایت خود را بررسی کنید که میزان بازدید از وب سایت ها چگونه بوده و بیشترین و کمترین بازدید مربوط به کدام صفحه ها است .
  • از میان بازدید کنندگان چند در صد کاربران جدید بوده اند و چند درصد از قبل وارد وب سایت شما شده اند.
  • میانگین زمانی کاربران وقتی که از سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
  • ·        نرخ تبدیل در سایت شما چند درصد است .
  • اطلاعات در زمینه ی رفتار کاربران به چه صورت است و کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است .
  •   روش جذب کاربر چگونه بوده و کاربر از چه طریقی وارد وب سایت شما است .
  • بازدید کنندگان در چه شهرها و چه کشورهایی زندگی می کنند .
  • آیا محتویات صفحه ها به اندازه کافی جذاب و خواندنی است .
  • بازدید کنندگان از چه سایتی به سایت ما هدایت شده اند.
  • چگونه می شود سرعت وب سایت را افزایش داد .
  • چه تعداد از بازدید کنندگان تبدیل به مشتری می شوند .
  • بازدید کنندگانی که تبدیل به مشتری می شوند چه ویژگی هایی دارند .
  • خوانندگان وبلاگ به چه موضوعاتی علاقه نشان می دهند .
  • کدام تکنیک های بازاریابی بیشترین تاثیر را بر روی ترافیک وب سایت دارند .
  • کاربران بیشتر زن هستند یا مرد چند ساله اند
  • مرورگر کابران چیست و از چه سیستم عاملی استفاده می کنند با کامپیوتر وارد سایت شده اند و یا با موبایل
  • چرا گاهی سایت شما افت می کند و گاهی رشد؟

اطلاعات گوگل آنالیتیکس برای همه ی زمینه ها مخصوصا برای کسب و کار های اینترنتی یعنی بازار یابی اینترنتی مهم و حیاتی است .

دو نکته مهم برای کار کردن با گوگل آنالیتیکس

قبل از آن که گوگل آنالیتیکس را مورد استفاده قرار دهیم بهتر از چند نکته را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم از این ابزار به نحو احسن استفاده کنیم و بازدهی خود را بالا ببریم

مورد اول اینکه با آی پی ایران وارد نشوید متاسفانه به علت تحریم این ابزار برای ایران و چند کشور دیگر غیر فعال است و با ارور Your Client Not Have Permission To Get Url مواجه خواهید شد.

آیا گوگل آنالیتیکس ، ایران را تحریم کرده است ؟

متاسفانه در حالت عادی امکان دسترسی به گوگل آنالیتیکس برای کشور ایران وجود ندارد ولی برای دسترسی به سایت کافی است آی پی خود را به هر جایی غیراز ایران تغییر دهید .

گوگل سخت گیری زیادی نمی کند اگر بخواهد سخت گیری کند به راحتی حساب آنالیتیکس ایرانیان را بلاک می کند که این اتفاق تقریبا یکسال پیش برای چند کسب و کار ایرانی رخ داد و متاسفانه امکان بازیابی اطلاعات وجود نداشت .

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وب سایت

مرحله اول:

 برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس باید یک حساب کاربری جیمیل ایجاد کنید .این حساب  جیمیل کنترل کامل روی اطلاعات اکانت گوگل آنالیتیکس شما را دارد؛ توصیه می شود یک حساب جیمیل برای کسب و کار خود داشته باشید و از آن برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس و دیگر سرویس های گوگل استفاده کنید .

 پس از ساخت جیمیل، برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس وارد صفحه گوگل آنالیتیکس شده و روی دکمه Sing in to Analytics کلیک کنید . در این مرحله اگر با حساب جیمیل خود لاگین کرده باشید مستقیما وارد مرحله ثبت نام خواهید شد با جیمیل وارد شده می توان بیش از یک اکانت گوگل آنالیتیکس بسازید و در هر اکانت  چند وب سایت و  اپلیکیشن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید .

 مرحله اول ثبت نام گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
مرحله اول ثبت نام گوگل آنالیتیکس

مرحله دوم :

 زمانی که وارد حساب جیمیل خودتان شوید با صفحه ایی مانند صفحه ی زیر که  نمایش داده می شود روبه رو خواهید شد البته این صفحه زمانی نمایش داده می شود که شما وارد حساب گوگل آنالیتیکس از طریق جیمیل خود شده باشید .

مرحله دوم ثبت نام گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
مرحله دوم ثبت نام گوگل آنالیتیکس

مرحله سوم :

این قسمت گزینه وب سایت را بایستی بین دو گزینه نرم افزار گوشی موبایل (Mobile app) و وب سایت ( ( website انتخاب کنید.  این نام  به عنوان پروفایل شما برای این  وب سایت در گوگل آنالیتیکس به کار برده می شود نام وب سایت و آدرس URL آن کشور و منطقه ی زمانی را نیز در این بخش وارد کنید . زمانی که شما تمامی فیلد ها را پر کردید ، می توانید  بر روی دکمه Get Tracing ID کلیک کنید؛ بعد بر روی دکمه موافقم (I agree) کلیک کنید .

مرحله سوم گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
مرحله سوم ثبت نام گوگل آنالیتیکس

مرحله چهارم :

زمان آن رسیده که اکنون صفحه کد ردیابی گوگل آنالیتیکس (Tracking Code) نشان داده شود در این قسمت کد ردیابی را کپی کنید زیرا آن  کد را بایستی وارد سایت خود در ورد پرس کنید . صفحه ی مرورگری که اکنون گوگل آنالیتیکس بر روی آن باز است را نبندید شاید در آینده نیاز باشد از آن استفاده کنید و به همین دلیل برای وارد کردن کد ها از صفحه ی دیگری برای وارد کردن کد ها به وب سایت وردپرس خودتان استفاده کنید .

مرحله چهارم ثبت نام گوگل آنالیتیکس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
مرحله چهارم ثبت نام گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند ؟

گوگل آنالیتیکس را از نظر عملکرد می توان به  دو قسمت تقسیم کرد.

1: جمع آوری داده   Data Callection ))        

یک قطعه کدی که گوگل به ما می دهد (Tracking Code) تا درون سایت بگذاریم دقیقا پشت صفحات ما قرار می گیرد و همیشه گوش به زنگ است تا یک اکشن درون صفحه اتفاق بیافتد (interaction) و اطلاعات آن اکشن را به سمت سرور گوگل آنالیتیک بفرستد . هر اکشن داخلی که اتفاق می افتد یک درخواست و یا به سمت سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می کند که این در خواست های ارسالی اطلاعاتی را حمل می کنند .

انواع در خواست ها یا Hit که آنالیتیک آن ها را در نظر می گیرد .

  • Page_view_Hits  : با لود شدن صفحهاین در خواست اکتیو می شود.
  • Event Hits : وقتی کاربر روی یک لینک کلیک کند ، فایلی را پلی می کند یا آن را دانلود می کند و یا روی عنصری در صفحه ی سایت کلیک می کند در واقع یک Event صورت گرفته است . با کمک آنالیتیک می توانیم به صورت کامل آن ها را جمع آوری و براساس آن ها اهدافی را مشخص کنیم با هر Event که صورت می گیرد چهار پارامتر از جمله Action_Category_Label _Value به  سمت سرور آنالیتیک ارسال می شود .
  • Transaction Hits:  ویژه فروش گاه های اینترنتی استکه پرداخت آنلاین دارند.
  • Social Hits : زمانی که کاربر روی دکمه اشتراک یا لایک در شبکه های اجتماعی مطلبی در سایت شما کلیک کند این Hit فعال می شود .
  • Page Timing Hits : نوعی در خواست است که به مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت یا اپلیکیشن بستگی دارد .

2: پردازش داده ( Data Porcessing )

معمولا در گوگل آنالیتیکس دو نوع گزارش لحظه ای و استاندارد وجود دارد که تمامی Hit ها در قسمت Real Time  آنالیتیکس با اختلاف چند ثانیه قابل مشاهده است؛ معمولا چند دقیقه و یا چند ساعت طول می کشد تا آن دیتا در گزارش ها ی استاندارد درج شوند علت این فاصله زمانی پردازش هایی است که روی داده های جمع آوری شده صورت می گیرد یکی از تعهدات گوگل در نسخه پریمیوم آنالیتیکس این است که این مدت زمان بیشتر از 4 ساهت نشود زمانی که گوگل آنالیتیکس بخواهد روی داده های دریافتی عملیاتی را انجام دهد حتما 4 مرحله ی زیر جزیی از پردازش آن خواهد بود .

مرحله اول :  بررسی بازگشتی بودن بازدید کننده New vs Returning users

وقتی کاربر وارد سایت می شود، گوگل آنالیتیکس براساس مرورگر بازدید کنند یک ID ( عددی که مخصوص همان بازدید کننده است ) که معمولا به صورت رندم به همان کاربر اختصاص می دهد بازدید کننده جدید وبازدید کننده بازگشتی را از روی بانک ID های متعلق به سایت تشخیص می دهد این ID به مرورگر کاربر وابسته است .

اگر کاربر کوکی های مرورگر خودش را پاک کند ID و یا شناسه بازدید کننده برای گوگل آنالیتیکس پاک می شود تا زمانی که کاربر از یک مرورگر ودستگاه برای مراجعه به سایت استفاده  می کند و Cockie  های مرورگر خود را حذف نکرده باشد؛ به عنوان یک بازدید کننده بازگشتی تشخیص داده می شود به همین دلیل اگر یک کاربر از چند دستگاه متفاوت از سایت بازدید کند، هر بازدید از هر دستگاه در آنالیتیکس، یک یوزر جدید به حساب می آید.

مرحله دوم : دسته بندی درخواست ها بر اساس Sessions

پیش فرض هر جلسه، 30 دقیقه است و با ارسال اولین Hit  یک Session فعال و اگر کاربر طول همان جلسه به سمت گوگل آنالیتیکس در خواست یا Hit ارسال نکند، جلسه تمام می شود اگربعد از 30 دقیقه، درخواست جدیدی از سمت همان کاربر ارسال شود یک بخش جدید شروع می شود، این موضوع در جلسه ی بررسی رفتار کاربران یا Behavior اهمیت دارد. البته مدت زمان جلسه در تنظیمات قابل تغییر است؛ به عنوان مثال جلسه ی 30 دقیقه ای برای یک سایت پخش ویدئو وفیلم بسیار کوتاه است .برخی از تنظیمات قابل تغییر عبارت اند از :

1:Event Hits/Session

Page View Hits/ Session:2

مرحله سوم: درخواست ها با دیتا ها از منابع دیگر

مرحله چهارم : اعمال قوانین پیکر بندی

دسترسی رایگان به گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics )

نسخه رایگان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از طریق آدرس google Analytics.com قابل دسترس است برای استفاده رایگان در آن ثبت نام کنید، برای استفاده از این سایت می توانید به راحتی در آن ثبت نام کنید؛ برای ثبت نام تهیه ID از سایت گوگل اجباری است البته تهیه ID گوگل هم رایگان و بسیار راحت قابل دسترس است و در صورتی که در حال حاضر عضو نیستید به راحتی می توانید در این سایت عضو شوید و سپس در گوگل آنالیتیکز عضو شوید .

(Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای ارائه اطلاعات از سایت و رد گیری رفتار کاربران در سایت نیاز به یک سری کد در سایت شما را دارد و این کد ها را باید در سایت خود کپی کنید و نزد خود نگه دارید؛ ممکن است از چند ساعت تا چند روز بعد از کپی کردن این کد ها در سایت، هیچ اطلاعاتی از سایت در گوگل آنالیتیکس

(Google Analytics)   نمایش داده نشود. البته می توانید از قسمت نمایش زنده اطلاعات استفاده کنید و اطلاعات به دست آمده توسط گوگل آنالیتیکس برای بهبود سایت از نظر تجربه کاربری اهمیت به سزایی دارد. آنالیز های ارائه شده علاوه بر از تحلیل رفتار کاربران در سایت، میزان ترافیک ایجاد شده از کمپین های تبلیغاتی را نیز گزارش گیری می کند. این بخش از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را می توان به ابزار گوگل ادورز( Google Adwords ) متصل کرد و از تبلیغات کلیکی گوگل در همین بخش گزارش گرفت.

آموزش کد گوگل آنالیتیکس در ورد پرس

اگر سایت شما سیستم مدیریت محتوا (وردپرس) را دارد برای قرار دادن کد از دو روش می توان استفاده کرد

1: کد را به صورت دستی وارد کنید؛ این روش کد دریافت شده در آنالیتیکس را در فایل Header.Php و درست قبل از بسته شدن تگ head قرار دهید.

2:افزودن کد با کمک افزونه وردپرسی مانند Insert headers and footer را در وردپرس نصب کنید و با آن کد گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)  را در سایت درج کنید. روش دوم سریع تر و راحت تر انجام می شود . 

گوگل آنالیتیکس+وردپرس  گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس+وردپرس

Tagged with: